Peri̇odontoloji̇ (Di̇şeti̇ Hastaliklari)

Dişeti hastalığının en önemli nedeni düzenli ve doğru fırçalama yapılması sonucu diş yüzeyinde biriken plak ve onların kalsifiye olması sonucu oluşan diştaşıdır.

Bu tabaka temizlenmez ise dişeti problemleri için başlangıç oluştururlar.

Diş yüzeyindeki tartar dişeti altı bölgesine ilerleyip kök yüzeyine geçince kişi o bölgenin temizliğini etkin bir şekilde yapamaz ve böylelikle dişeti hastalığı ortaya çıkmış olur.

inner-periodontology

SAĞLIKLI DİŞETİ

Sağlıklı dişeti açık pembe renktedir. Sağlıklı dişetinde fırçalama sırasında kanama olmaz, kanama varsa dişeti sağlığında bozulma var demektir.

DİŞETİ HASTALIĞI TEDAVİSİ:

Dişeti hastalığının erken aşamaları, doğru diş fırçalama diş ipi kullanımı ve temizleme ile önlenebilir. İyi bir ağız bakımı, plakların birikmesini önlemeye yardımcı olur.

Diş hekiminiz tarafından yapılacak profosyenel temizlik, biriken ve sertleşerek tartar haline gelen plakları çıkarmanın tek yoludur. Basit  dişeti iltihabında bu tedavi tek başına yeterli olabilmektedir.

Daha şiddetli enfeksiyonlarda iltihaplı, büyümüş veya çekilmiş dişetini, diş-dişeti arasında kemik erimelerini tedavi etmek için, lokal anestezi altında yapılan ve bazı durumlarda yardımcı biyomateryalerin(kemik tozu, membran gibi) kullanıldığı periodontal cerrahi işlemler uygulanır.

Bazı durumlarda ise; büyümüş diş etleri lazer gibi son teknoloji cihazlar ile ağrısız, kanamasız ve dikişsiz olarak uzaklaştırılır.

Dişeti tedavisinin başarısı direkt olarak hastanın tedaviye uyumluluğu ve motivasyonu ile ilişkilidir.

Periodontoloji,dişin çevre dokularının(kemik,dişeti,sement,periodontal lifler)inceleyen bilim dalıdır. Periodontal hastalık,dişlerin destek dokuları olan alveol kemik,periodontal ligament ve dişetini etkileyen lokalize enfeksiyonlardır ve tedavi edilmedikleri taktirde diş kaybına neden olurlar.Periodontal tedavinin esası bakteriyel ürünlerin(plak-diştaşı)mekanik olarak uzaklaştırılması esasına dayanır.

Mekanik tedaviye destek olarak uygulanan kemoterapötik tedavi yöntemleri,antiseptik ajanlar,steroid içermeyen antiinflamatuar ilaçlar ve antibiyotikler gibi anti mikrobiyal ilaçlarda kullanılırlar.Sıklıkla kullanılan ilaçlar tetrasiklin,metronidazol ve klorheksidin grubu ilaçlardır.

Dişeti hastalığı,dişeti iltihabından(gingivitis)çene kemiğinin eridiği,dişlerin destek dokularını kaybettiği için sallanarak kaybedildiği(periodontitis)kadar bir alanı kapsar.Dişeti rahatsızlığında,dişetinde şişme,kızarma,kanama,plak ve taş oluşumu,dişeti çekilmesi,ağız kokusu gibi şikayetler oluşur.Mutlaka diş hekimine gidilmelidir.

Dişeti hastalığının en önemli nedeni düzenli ve doğru fırçalama yapılmaması sonucu diş yüzeyinde biriken plak ve onların kalsifiye olması sonucu oluşan diştaşıdır.Bu tabaka temizlenmez ise dişeti problemleri için başlangıç oluştururlar.

SAĞLIKLI DİŞETİ

Sağlıklı dişeti açık pembe renkte,sert-tıkız kıvamda,diş ile birleştiği yerde bıçak sırtı gibi sonlanan,yüzeyi portakal kabuğu görünümünde bir dokudur.Sağlıklı dişeti dişi boyun bölgesinde bir yaka gibi sarar ve buna dişeti oluğu denir.Sağlıklı dişetinde fırçalama sırasında kanama olmaz,kanama varsa dişeti sağlığında bozulma var demektir.

DİŞTAŞI

Diştaşı(tartar)mikrobiyal dental plağın dişler üzerinden uzaklaştırılmaması halinde kalsifiye olması ile oluşan sert tabakadır.Diştaşının olduğu bölgelerde düzgün fırçalama yapılamaz ve birikim devam ettikçe dişetinin çekilmesine neden olur.

GİNGİVİTİS

Periodontal dokulardan sadece dişetinin etkilendiği,sert dokularda henüz harabiyet olmamış durumdur.gingivitiste diş eti kızarmış ve şiştir,yüzeydeki pütürler kaybolmuş ve doku parlak hale gelmiştir.Diş fırçalama esnasında yada kendiliğinden oluşan kanamalar vardır. Tedavisi;erken dönemde teşhisle plak ve diştaşı temizliği ile,hastanın düzenli fırçalaması ve diş ipi kullanımı ile sorun halledilebilir.

PERİODONTİTİS

Dişetinde başlayan kronik iltihap artık alvepl kemik ve periodontal ligamentleri sarmıştır.Hem yumuşak dokuda hem sert dokuda doku yıkımı başlamıştır.Kemik erimesine bağlı olarak diş eti oluğu derinleşir ve patolojik dişeti cebi meydana gelir.Ağızda kötü koku ve diş eti kanaması görülür ayrıca diş eti çekilmesine bağlı Dişeti Hastalığıolarak dişte soğuk-sıcak hassasiyeti gelişir. TEDAVİSİ;Amaç,yumuşak ve sert dokularda meydana gelmiş hasarları düzeltmek,cebi elimine etmek ve tekrar hastanın rahatça

PERİODONTAL HASTALIKLARDAN KORUNMA

Genetik faktörler yok ise yukarıdaki maddelere uyarak dişeti rahatsızlıklarından koruna bilirsiniz.